Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Bliv klog på personlig formidling!

01.09.2010
Virksomheder i turismeindustrien og oplevelsesøkonomien møder en stor og vanskelig opgave, når de giver sig i kast med personlig formidling. Til gengæld kan resultaterne blive enestående, hvis opgaven lykkes.
 
Egeskov Slot har i år udvidet sit tilbud til de besøgende med et selvstændigt projekt, der gør historien omkring slottet levende via personlig formidling og medvirkende professionelle skuespillere.
 
Projektet er udviklet med bistand af projekt Leg og Læring i Syddansk Turisme. I forlængelse af dette har den svenske Ph.D. og museumskonsulent Sten Rentzhog, som har en lang og international erfaring på området, skrevet en faglig redegørelsen. Her samler han sine sin viden og erfaringer, som efterlader en række interessante konklusioner, der kan være til stor gavn for virksomheder i oplevelsesindustrien, der overvejer at give sig i kast med personlig formidling.
 
Levendegørelse og personlig formidling kan vække historien af sin tornerosesøvn, og de besøgende bliver dermed inviteret ud på en tidsrejse, som kan give dem erfaringer hele livet, og som giver dem noget at tænke over og at tale sammen om efterfølgende. Oplevelsen i sig selv kan være så god, at den resulterer i, at de besøgende kommer igen. Det er i sig selv en særlig fordel, eftersom ikke særlig mange virksomheder i oplevelsesøkonomien endnu har gjort seriøst brug af personlig formidling, konstaterer Sten Rentzhog.
 
De virksomheder, der lykkes, opnår således en nicheposition på markedet, men det er aldeles ikke nemt at komme så langt påpeger Sten Rentzhog, og det er altafgørende at undgå at ødelægge den ”fornemmelse af ægthed, som (f.eks.) er Egeskovs største trumfkort”. Det er en udfordring at finde en succesfyldt balance mellem seriøsitet og underholdning. Hvis de medvirkende aktører eller skuespillere f.eks. koncentrerer sig for meget om at formidle den historiske viden, risikerer de at miste kontakten til den besøgende. Og hvis skuespillerne fokuserer for meget på det underholdende, bliver oplevelsen indholdsløs. De optrædende skal mestre begge dele, og det er en svær balancegang, konstaterer Sten Rentzhog.
 
I sin rapport nævner Sten Rentzhog bl.a. også en række udenlandske eksempler, bl.a. amerikanske, på attraktioner, der er lykkedes med personlig formidling.
 
Sten Rentzhog mener i øvrigt ikke, at det er attraktionens størrelse, der er afgørende for om den får succes med levende formidling. Hvis attraktionen har tilstrækkelig kraft til at levere den kvalitet, der kræves, er personlig formidling også en metode, der kan anvendes af attraktioner med mindre besøgsantal.
 
Læs den samlede rapport fra Sten Rentzhog og vid mere om fordele og styrker samt risikoer, farer og ulemper i forbindelse med personlig formidling.