Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Officiel præsentation af Narrify på Vinding Skole

En mellemting mellem Facebook og folkeskole. Det er essensen af Narrify, et socialt medie til undervisning og videndeling, udviklet i regi af Kids n' Tweens. Narrify blev præsenteret officielt torsdag 20. juni på Vinding Skole i Vejle.

Hvordan bygger vi bro mellem den formelle viden, som formidles i folkeskolens klasseværelser, og så den viden børnene tilegner sig uformelt i deres fritid, primært via nettet og sociale medier? Narrify giver et bud på den problematik. Det nye værktøj for social videndeling i folkeskolen er udviklet af elever og lærere på Vinding og Kjellerup Skoler, i samarbejde med forskere og it-udviklere. Det hele i regi af LiTiRum, et projekt i Kids n' Tweens’ laboratorium for Arkitektur og Design.

Torsdag 20. juni blev Narrify præsenteret for læringseksperter fra Vejle Kommune og andre interesserede. Blandt oplægsholderne var Katrine Gyrup Kierstein, en af de lærere på Vinding Skole, der har arbejdet med Narrify sammen med eleverne. Hun havde bl.a. brugt Narrify i et forløb om døden. Her bad hun eleverne om at tage et billede af en ting, der mindede dem om et afdød familiemedlem. Og Narrify er ifølge Katrine Gyrup Kierstein netop velegnet til at bruge og dele børnenes egne billeder og film i undervisningen. Desuden gør systemet undervisningen mere fri og afvekslende og børnene lærer at stille gode spørgsmål. På den måde øger Narrify elevernes informationskompetence og træner dem i at dele viden og validere information.

En foreløbig version af Narrify vil nu blive brugt og testet af elever og lærere på Kjellerup og Vinding Skoler, med det formål at afklare, om Narrify skal videreudvikles og udrulles på flere folkeskoler i det midt- og sydjyske.

Magasinet Folkeskolen har skrevet an artikel om Narrify, der kan læses her:

http://folkeskolen.dk/531724/ny-forskning-taenk-rum-boern-og-didaktik-sammen-med-it