Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Tanker tager form

I regi af Kids n’ Tweens projektet Børn som designpartnere har internationale studerende fra Arkitektskolen i Aarhus netop gennemført workshoppen Tanker Tager Form sammen med kontormøbelproducenten Labofa og Mølholm Skole.

En privat møbelproducerende virksomhed med interesse for læringsmiljøer. En hårdt prøvet folkeskole med små, men stadig fleksible byggeplaner. Og et hold internationale studerende fra Studio M:A:D på Arkitektskolen i Aarhus.
Disse tre blev i marts forenet i studieprojektet ”Tanker Tager Form” eller på engelsk; ”Shaping Thoughts”.

Målet var at nytænke fysiske rammer på den populære, men relativt nedslidte Mølholm Skole i Vejle. Som inspiration besøgte de studerende indledende den højt profilerede Kirkebakkeskole i Vejle, der bl.a. er kendt for sine røde gulve og trapper.

Herefter hjalp 18 elever fra Mølholm Skoles 4.b, 5.x og 6.c de studerende på den indledende to-dages workshop, som interaktionsdesigner ph.d. Aviaja Borup havde tilrettelagt. Bl.a. blev børnene bedt om at gennemgå deres skole og sætte klistermærker på de steder, de hhv. godt kunne undvære, gerne ville forbedre, kunne se muligheder i eller undrede sig over. Efterfølgende fortsatte arbejdet i Spinderihallernes værksteder, hvor der blev diskuteret, skitseret og bygget på livet løs.

Processen sluttede først to uger senere på Arkitektskolen, hvor de studerende fremlagde deres idéoplæg til innovativ indretning i folkeskolen.

Et godt skolemiljø behøver ikke være fint og dyrt, tværtimod. Vinderne bliver dem, der kan få øje på muligheder, hvor andre bare ser begrænsninger.
Benny Larsen, partner i Labofa

Jeg er vild med at lave modeller. I SFO byggede vi heksehuse og mange af os vil være arkitekter, når vi bliver store
Claudia Stork, Mølholm Skole 5. X

En positiv overraskelse, må jeg sige. Tænk at eleverne tør stille sig op og tale engelsk foran så mange mennesker. Nogle af dem er trods alt kun ti år gamle.
Lærer på Mølholm Skole, Jeanett Kinch Hansen

Den største udfordring består i at sikre børnene reel indflydelse som brugere. Stille de rigtige spørgsmål om deres hverdagsnære behov. Det er sværere, end mange tror.
Arkitekt og partner Karin Elbæk, RUM Arkitekter

Se billeder fra processen her:
Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4
Billede 5
Billede 6