Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Det er børnene, der vælger sommerferien!

15.06.2010
Omkring 30 erhvervspartnere i projektet og 36 udvalgte top motiverede børn fik en dialogfyldt dag sammen på Turismens Børnedag den 9. juni. Det blev en dag fyldt med input om børns tankemåde, væremåde, medievaner samt beslutningsprocesser i forbindelse med valg af ferie og oplevelser, og en dag hvor børnene i en række situationer trådte ind i rollen som ”rådgivere” for virksomhederne.
 
Når familien skal på sommerferie eller på en endagsudflugt er det i meget høj grad børnene, der bestemmer. Hver femte barn i de danske familier har direkte indflydelse på valg af sommerferie, og i det hele taget er det ofte børnene, som beslutter, hvad ferien eller endagsudflugten skal indeholde.
 
”Man kan godt sige, at når det gælder ferier og mindre udflugter / endagsoplevelser bliver demokratiet i familierne foldet helt ud. Det er de områder, hvor børn ubetinget har størst indflydelse i dag, viser vores seneste undersøgelser”, siger administrerende direktør Michael Thim fra mediebureauet Initiative Universal Media, der står bag en splinterny undersøgelse med seneste data fra maj 2010.
 
Undersøgelsen viste ligesom modetrendshowet, paneldebatten og workshoppen med al tydelighed, at børn i dag i højere grad end nogensinde vil udfordres og tages alvorligt og have indflydelse.
 
En af de tilstedeværende fra erhvervslivet, Bo H. Iversen fra Cost:bart, der designer og producerer børnetøj for unge i alderen 8-16 år, fik både nye viden og bekræftet mavefornemmelser:
 
”Jeg synes det var en utrolig lærerig dag. Det har en stor værdi for os at kunne sidde med slutbrugeren og få et indtryk af, hvad de tænker og tror. Især var det interessant at høre, hvor de søger deres informationer, og hvor meget de allerede i en tidlig alder anvender internettet, Facebook og deres mobiltelefoner. Det er nyttig viden ikke mindst set i lyset af den store indflydelse, de har på forældrenes indkøb af tøj til dem”, siger Bo. H. Iversen.
 
Turismechef Morten Damgaard, Visit Vejle, blev både inspireret og bekymret på dagen. ”Jeg blev stærkt inspireret, fordi det var en helt ny måde at arbejde med målgrupper. Vi tog afsæt i børnenes behov og ønsker på en respektfuld facon, og det gav en meget nærværende oplevelse. Og så var de børn bare så kanonsøde. Men jeg blev også overrasket og en smule bekymret over, at oplevelser, der ikke er entrébaserede, fylder så lidt i børns bevidsthed. Efter min opfattelse har dansk turisme en opgave i også at få synliggjort alle oplevelserne, som bl.a. findes i naturen, og vise at hverken endagsoplevelser eller længere ferier i Danmark nødvendigvis behøver at koste en formue” siger Morten Damgaard.
 
Se mere fra dagen her: