Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Små hoppe-pauser styrker indlæringen

”Ved I hvordan man bliver stærk,” siger Jan Brønd og kaster en skumgummi-blok op i luften. Jan brønd er til daglig videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, og er i dag ude for at teste ’Move n’ Learn’-blokken hos en femte klasse på Sjølund-Hejs skolen, syd for Kolding.
”Vi snakkede om at bruge den i matematik. Skal vi se, hvor mange tal vi kan tage fra fem-tabellen,” siger han og spørger hvem der har lyst til at prøve.
Tobias griber kuben.
”37, 2, 21,” lyder det, og hver gang den rammer fem-tabellen, så banker Tobias i kuben.
”Hvordan føles det. Er det sjovt. Er det godt for kroppen,” spørger Jan Brønd.
”Den er lidt stor,” siger Tobias.

Kuben vejer 3-4 kilo og er en del af projektet ’Bevægende klasserum’, der skal få eleverne til at røre sig mere i undervisningen, fx ved hjælp af små pauser på ét minut, fordi forskning viser, at børn lærer bedre, hvis de er i god fysisk form og i undervisningen jævnligt er fysisk aktive.

”Er der nogen der er god til at holde balancen,” siger Jan Brønd og hopper op på den, men mister selv balancen.
Når man står på kuben, er den meget levende, men sidder man ned, så står den stille. Samtidig er den tung, hvis man kaster den op i luften, så der er stadig udfordringer med at finde det rigtige materiale.

Kuben rummer nemlig også en interaktiv del. Inden i er der lagt en iPod, der registrerer ændring i hastighed og position.
”Måske skulle vi snakke om, hvordan man kan bruge den i undervisningen,” siger klasselærer Bodil Egeberg.
Idéerne flyver igennem luften. Lege kænguru i et hoppespil, surferspil, hvor man ligger ned og stiller sig op, fodboldspil, hvor man skal sparke til den.
”Det er supergode idéer. Det er helt sikkert ikke set før med en gammel dame i en rullestol, der jagter udsagnsord,” siger Claus Møller, interaktiv designer på Alexandra Instituttet, og spørger, hvornår man skal bruge den.
”Når man har haft travlt i en time og har brug for at røre sig,” siger Nanna.

Kuben har også en kommunal vinkel, da Kolding Kommune er med i projektet, som en del af kommunens sundhedsindsats, der skal få flere til at røre sig,
”De fysiske rammer spiller en stor rolle i undervisningen, og der er noget der tyder på, at bevægelse fremmer læring. Samtidig er der sociale mønstre, der bliver brudt når man bevæger sig sammen,” siger Mads Kyed, sundhedskoordinator i Kolding Kommune.

”Det er også vigtigt, at det giver mening for læreren at bruge det,” mener Mads Kyed.

Bodil Egeberg synes det er oplagt at bruge den i matematikken.
”Jeg tror, at den kan få flere i gang, fordi den fænger mere, og hvis de så kan lære noget mere, så er det fantastisk,” siger Bodil Egeberg, der selv prøver at lægge pauser ind med fx englehop i et minut.
”Der giver anden koncentration,” siger hun.

Claus Møller synes, at det er fedt at mærke den gejst og de muligheder, der er.

”Hvis vi kan lave det fysiske design og et læringsforløb for eleverne og læreren, så blokken både understøtter undervisningen og kan bruges til at tage et break på, så er vi nået rigtig langt,” siger Claus Møller.

’Move n’ Learn’ er en del af Kids n’ Tweens projektet, der gennemføres af Spinderihallerne i Vejle og af støttet er EU’s regionalfond Syddansk Vækstforum.

Læs mere om projektet her: http://www.kidsntweens.dk/idd125.asp