Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

130 til seminar om rumindretning

Standard-kataloget for indretning af daginstitutioner var bogstavelig talt lagt på gulvet, da 130 daginstitutionsledere og folk fra kommuner i hele landet, var samlet i Spinderihallerne i Vejle for at høre om indretning af daginstitutioner.
 
Fokus fra deltagerne var i stedet modeller af rum i børnehaver, plancher med børn, der leger i nyindrettede rum og video-kanonen, der viste helt andre nye måder at indrette daginstitutioner på.
 
Lone Toft, der er konsulent i pædagogik og integration i Aarhus Kommune og arbejder med moderniseringer af skoler og institutioner i Aarhus, blev bekræftet i meget af det, som de arbejder med i Aarhus.
 
Specielt at en af foredragsholderne kom med dokumenteret viden fra 24 institutioner om, hvordan børn trives bedre, hvis rummene er indrettet i øjenhøjde med dem.
 
”Det var interessant at få dokumenteret viden på noget af det vi arbejder med selv. Nemlig det at der er klar sammenklang mellem pædagogikken, organiseringen og de fysiske rammer. Det er rigtig vigtigt,” siger Lone Toft.
 
Pædagogik i samspil med rummene
Under seminaret blive der vist før og efter billeder fra de to fynske daginstitutioner, der havde fået helt nye rum og møbler. Samtidig fortalte lederne fra de to institutioner, hvad de nye rum har betydet for børnenes dagligdag. Lone Toft fra Aarhus synes det er fedt at se at pædagogikken har stået forrest, da de indrettede rummene.
 
”Det understøtter det menneskesyn at børn er forskellige, og at der skal være plads til dem alle sammen i rummene,” siger Lone Toft.
 
I foredragssalen var deltagerne omgivet af to ni meter lange billeder fra rummene i de to institutioner, så de havde følelsen af at stå der selv.
Lone Toft mener, at det var fantastisk at se hele rumindretningen fra idé til slut.
 
”Vi starter med at se, hvordan det fungerer, da de går i gang og hører derefter, hvordan de inddrager leverandører og sammen med dem skaber et helt nyt rum,” siger hun.
  
Også områdeleder i Højby-Hjallese og daginstitutionsleder Lis Rosenby fra Børnehuset Højby Børnecenter i Odense kan nikke genkendende til det, der blev sagt.
 
”Vi er meget interesseret i indretning, og vi fik nogle idéer til, hvordan man kan indrette på andre måder. Det var sjovt at se, hvordan institutionerne så ud før de blev indrettet og efter,” siger hun.
 
Hun er ikke i tvivl om at lys, farver og indretning har meget stor indvirkning på den måde som børn trives på.
 
”Vi havde før en laksefarve på væggene og folk kunne ikke forstå, hvorfor de blev irriteret, og efter vi har fjernet den, så har de det meget bedre. Personalet kan mærke det, og det giver en helt anden ro og inspiration,” siger Lis Rosenby.
 
På længere sigt skal rummene være med til at understøtte at færre børn befinder sig i udsatte positioner på grund af mangelfulde læringsmiljøer.
 
Projektet hedder CreatorsRoom og er en del af Kids n’ Tweens Lifestyle, der er støttet med EU-midler.