Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

160 deltagere til symposiet

Der var en imponerende stor interesse for at deltage i symposiet Kommunikation med børn, der blev holdt i Spinderihallerne torsdag den 9. februar. Omkring 160 deltagere fra det meste af landet deltog i arrangementet.


Deltagerne kom fra mange forskellige typer af virksomheder for eksempel havde Danmarks Radio sendt en håndfuld medarbejdere til Vejle, og der var blandt andet også deltagere fra Lego Fonden, Københavns Universitet og flere kommuner.

Chefkonsulent Mads Bo-Kristensen, Uddannelse & Læring, Vejle Kommune deltog i symposium et, der havde fokus på ”Identitet, krop og læring med digitale medier”. Han tog en masse med sig hjem fra dagen.

”Jeg fik både kontakter, ny viden og nye spørgsmål med hjem. Der var inviteret nogle elever, som sammen med workshopdeltagerne legede og eksperimenterede med legetøj, mobiler og iPads, og eksperimenterne blev optaget. Det kom der nogle sjove og anderledes videoer ud af. De voksne fik lejlighed til at være med og samtidig iagttage børnenes kreativitet og engagement. Videofilmene viste Spinderihallerne i et helt nyt perspektiv - et børneperspektiv. En oplevelse, der for alvor viser, at vi – når vi tilrettelægger digital læring i skolen – i langt højere grad bør inddrage børnenes egne praksisser, erfaringer og interesser,” fortæller han.

Et særligt samarbejde
Mads Bo-Kristensen peger også på, at samarbejdet mellem det offentlige, videninstitutioner og private virksomheder, der er en af hjørnestenene i Kids n’ Tweens, kan noget helt særligt.

”Der er ingen tvivl om, at det offentlige som f.eks. skoler, vidensinstitutioner, universiteter og andre, og så private virksomheder kan noget særligt sammen. Vi har i det offentlige et konstant behov for at forny os. Både vidensinsitutioner og virksomheder kan give os sparring – og så kan virksomheder endda producere produkter, der kan dække nogle vores af behov,” siger han.

Han bliver bakket op i sit synspunkt af Morten Damgaard Nielsen, turismechef, VisitVejle, som også ser samarbejdet mellem det offentlige, videninstitutioner og private virksomheder, men samarbejdet stiller også store krav, understreger han.

”Samarbejdet er guld værd. Det skaber en helt anden overligger i projekterne. Det er meget givende, men stiller også store krav til faciliteringen, så der kan skabes et fælles sprog,” siger han.

Digitale værktøjer er et must
Morten Damgaard Nielsen, turismechef, VisitVejle, deltog i symposium tre ”Kommunikation til børn og unge med nye digitale medier”, da han gerne ville vide mere om projekterne.

”Symposiet var med til at understrege, at de digitale værktøjer er blevet et must i formidlingen over for børn/unge. Men netop også at det kun er værktøjer. De gode historier er stadig grundlaget. Symposiet var også med til at understrege vigtigheden af, at det ikke er nok at skabe gode ideer og projekter. Det skal også kunne fungere i en konkret virksomhed/kulturinstitution driftsmæssigt og forretningsmæssigt fremadrettet,” fortæller han og roser Kids n’ Tweens.

”Jeg synes, at det er flot, at Vejle Kommune har Kids n’ Tweens. Det udtrykker en by med plads til innovation og kreativitet, og giver dejlige ildsjæle en mulighed for at udfolde sig. Selvom det er et regionalt projekt, ville det have været fedt med lidt flere projekter indenfor turisme i Vejle Kommune,” siger Morten Damgaard Nielsen.