Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Elever havde skolemøbler på skemaet

Der blev brugt metervis af tape, utallige ispinde, store flager flamingo og bunkevis af pap, da 77 elever fra mellemtrinnet på Sjølund-Hejls Skole torsdag havde rykket en dag ud af skoleskemaet for at udvikle forslag til en nutidig indretning og møblering af klasseværelset, som fremmer fysisk aktivitet og læring.

Projektets navn er ”Bevægende læring”, som er en del af projektet Leg og Læring – Kids n’ Tweens Lifestyle, som Spinderihallerne i Vejle står i spidsen for. Bevægende Læring er samtidig en del af ”Let Dig”, som er et innovativt tværfagligt projekt i Kolding Kommune baseret på den nyeste viden og ’next practice’ inden for fysisk aktivitet.

Formand for børne- og familieudvalget i Vejle Kommune Dan Skjerning (S) besøgte også Spinderihallerne og var meget imponeret over skoleelevernes idéer.

”Det var meget inspirerende at se resultatet af skolebørnenes store indsats, som er gennemsyret af ídéer, kreativitet og fantasi. Der er stadig et stykke tid til, at projektet er ved vejs ende, men jeg er overbevist om, at det færdige produkt vil være tydeligt inspireret af idéerne fra i dag, så man ender med et produkt, der er formet af børn og som fremmer børns læring. Jeg håber, at vi på sigt også kan bruge idéerne på skolerne i Vejle til gavn for kommunens børn,” siger han.

Flere end 500 idéer
Nanna Tranekjær Hansen fra 5. klasse var ikke i tvivl om, at det var en god idé at rykke en dag ud af skoleskemaet og arbejde med nye møbler til klasseværelset i stedet for dansk og matematik


”Det har også været rigtig sjovt at få masser af ideer. Det er meget sjovere end bare at sidde og ikke lave noget. Jeg vil helt klart gøre det igen,” siger Nanna Tranekjær Hansen, der var med at udvikle en gyngestol bygget af æggebakker.

Der blev i alt udviklet flere end 500 idéer, som skal skabe bevægelse i klasseværelserne.

Store muligheder i Spinderihallerne
Lene Lawaetz, leder af Spinderihallerne, er glad for skoleelevernes indtog i hallerne.


”Det var meget inspirerende at fornemme den hektiske aktivitet men også stille fordybelse, der herskede, mens eleverne arbejdede med deres idéer. Det var for mig også et bevis på, at der er store muligheder for, hvad Spinderihallerne kan bruges til, og det håber jeg, at endnu flere vil benytte sig af,” siger hun.

 
Bevægende læring har som mål at udvikle inspirerende bevægelsesvenligt skoleinventar og -møbler til leg, bevægelse og læring, at tilpasse og udvikle den pædagogiske praksis i sammenspil med de nye fysiske rammer samt at teste og afprøver koncepterne, hvorigennem der afdækkes ny viden om undervisning med integreret bevægelse, leg og motion.

I de kommende måneder skal partnerne i projektet videreudvikle elevernes idéer. Herefter skal eleverne afprøve buddene på fremtidens skoleinventar.