Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

God jul og godt nytår

Vi er stærkt på vej mod 2012 og synes derfor, at det er oplagt at gøre lidt status over 2011 og kigge frem mod det nye år set med Kids n’ Tweens briller.

Teknologisk Institut gennemførte tidligere på året en midtvejsevaluering. Rapportens formål var at analysere, hvorledes projektets laboratorier havde frembragt nye ideer og produkter, og hvilke erfaringer der var blevet gjort undervejs.

Overordnet blev det konkluderet, at projektet demonstrerer en lang række positive effekter af den formaliserede innovationsproces, som udfordrer virksomhederne og systematisk inddrager børn som en ressource. Endvidere blev det konkluderet, at projektets erhvervsfremmemetode har skabt positive resultater og effekter.

Til gengæld pegede flere af de adspurgte også på, at arbejdsformen i laboratorierne er langstrakt, og at den kræver megen tid og et stort engagement. Tak til jer, der tog jer tid til at deltage i evalueringen.

Inddragelsen af børn overrasker
Flere af de involverede virksomheder er dog også blevet positivt overraskede over, hvilken betydning inddragelsen af børn har haft. Børnene kan tilføre mere ”ekspertviden”, end virksomhederne havde forventet, og systematisk inddragelse af børn har gjort virksomhederne mere motiveret til også at inddrage børn i fremtiden.


Det er tydeligt at mærke, at projektet så småt nærmer sig sin afslutning i december 2012, da der i dette efterår har været fuld fart over feltet.

Et stort ønske
I slutningen af sommeren blev ”Børn i Bycentrum” lanceret i Kolding. Projektet fokuserede blandt andet på, hvordan man inddrager børn i udviklingsprocesser, men det mest konkrete var dog forslaget til, hvordan man med ”liv, leg og læring” skaber en mere interessant bymidte for børn. Forslaget var så interessant, at man i Kolding Kommune har det højt på ønskesedlen over projekter, som skal gøre Kolding Centrum mere attraktiv for børn.

I efteråret præsenterede vi det interaktive lege- og læringsrum for børn i førskolealderen, ”MeeWee Room”, på Den Sønderjyske Idrætsinstitution Hoptrup. Projektet fik positiv omtale i BUPLs medlemsblad samt på TV. Det blev endvidere præsenteret på en stor konference om interaktive teknologier og deres potentiale i daginstitutioner i november.

Eleverne er begejstrede
I midten af december lancerede vi den digitale platform ”Digimovez” til brug i folkeskolens idrætsundervisning. Formålet med platformen er at give undervisningen et kvalitetsløft samt at styrke elevernes motorik og derigennem øge deres sundhed. Lanceringen af platformen affødte god presseomtale, og både elever og lærere på Rantzausminde Skole i Svendborg er begejstrede for kombinationen af teknologi og bevægelse i idrætsundervisningen.

Medierne har også allerede vist interesse for det næste udviklingsprojekt, ”Murenes Minder”, som vi lancerer på Koldinghus i begyndelsen af februar. ”Murenes Minder” har til formål, at udvikle den oplevelse som børn mellem 8 og 12 år får, når de besøger Koldinghus. Her er det målet, at de gennem et spil på en iPad skal finde rundt til centrale steder på museet, hvor de skal løse opgaver, som en animeret, talende mur stiller dem. På den måde får de indblik i Koldinghus’ historie på en ny måde.

Kids-koncepter indtager udlandet
Kids n’ Tweens når langt ud over regionen. Murenes Minder er blevet præsenteret på en konference i Aalborg, og Digimovez og MeeWee Room deltager på Velfærdens Innovationsdag den 19. januar i Øksnehallen. Det samme gør projektet ”Samarbejde mellem skole og erhverv”, som lanceres i foråret.

Udlandet har dog også fået øjnene op for Kids n’ Tweens udviklingsprojekter. I juli blev MeeWee Room præsenteret på en international legekonference i Cardiff i Wales, og udlandets interesse for Kids projekterne fortsætter i det nye år.

I begyndelsen af januar pakker partnerne bag Digimovez kufferterne og rejser til London for at deltage i BETT, som er en messe for e-læringsprodukter med deltagelse af flere end 600 udstillere og omkring 30.000 besøgende. Murenes Minder har også vakt opsigt i udlandet, og holdet bag er inviteret til Østrig i februar for at fortælle om projektet.

Kalenderen for de første måneder af 2012 tyder på, at det bliver et travlt og spændende år, som vi snart tager fat på, og vi glæder os allerede til, at 77 elever fra Sjølund-Hejls Skole ved Kolding indtager Spinderihallerne for komme med forslag til en nutidig indretning og møblering af klasseværelset, som fremmer bevægelse og læring.

Inden da vil vi dog gerne takke alle, der har vist interesse for og bidraget til projektet i 2011.

God jul og godt nytår.

På vegne af Kids n’ Tweens

Katrine Holm Kanstrup - projektleder