Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Bare det vildeste ...

”Manner, det er det vildeste jeg har oplevet i mit liv…”

Frederik er netop landet på jorden igen efter en gang linedans på en stålwire i syv-otte meters højde i trætoppene i Gorillapark i Stenstrup på Sydfyn. Kinderne blusser, øjnene stråler og ingen er i tvivl: - Dette er bare livet for en frisk 10-årig.

Hvad Frederik nok ikke lige tænker på i dette øjeblik er, at han er med i en workshop, der skal give voksne nye input om naturen som læringsrum. For er der forskel på at opleve og på at lære – og kan de to ting i virkelighedens verden med fordel kombineres?

Børnene som eksperter
Derfor følges de omkring 30 børn i alderen otte til 14 år intenst af repræsentanter fra vidensverdenen, fra virksomheder, der udvikler pædagogiske legepladser, fra campingpladsejere til børnekulturhusrepræsentanter og mange, mange flere. De voksne er med på Kidsntweens partnerseminar, og deres vigtigste opgave denne dag er at lytte til børnene. For det er dem, der har overtaget rollen som eksperter, når det skal vurderes, om naturrummet med fordel kan udnyttes som læringsrum klasselokale til andre ting end blot det idrætslige.

Naturen som læringsrum betyder øget kreativitet
Efter dagens klatring er de voksne eksperter ikke i tvivl: Et kompleks læringsrum som naturen betyder øget kreativitet, og sanseoplevelser ligesom hjernen lagrer indlæringen bedre og længere. Man skal nemlig udfordres for at modtage, og i bøgeskoven lærte dagens yngre eksperter i hvert fald én ting, nemlig at hvis man motiveres, kan man også overskride sine egne grænser. For har man først som 10-årig kastet sig ud og svævet 207 meter hen over trætoppene, kun fastspændt med et par tilsyneladende spinkle karabinhager, lander man altså med et større selvværd, og en tommelfinger opad, der bare signalerer: YES, jeg gjorde det. Selvom man måske ikke lige havde lyst, da man stod på platformen, og skulle overtale sig selv til at kaste sig ud i det tomme rum.

Nye kontakter knyttet
Og dagens voksne på partnerseminaret nøjes ikke med at lytte, lære og forstå. Dagen igennem blev der således knyttet nye kontakter indenfor Kidsntweens-verdenen, kontakter som partnerne i netværket i fremtiden på tværs vil kunne komme til at drage nytte af.

”Børnene var selvfølgelig i centrum på seminariet, men den anden del – at skabe netværk – skal man ikke undervurdere. Et netværk blandt mange forskellige partnere skaber ofte de innovative løsninger, der skaber den overraskende og geniale idé,” siger leder af turismelaboratoriet Anette Hellmund Werenskiold.

Se fotos her
Se pressemeddelelse her
Se video her

Kort om filmens tilblivelsesproces: Filmen har fokus på børnenes fysiske udfoldelser og deres umiddelbare oplevelser af klatreaktiviteterne. Råmaterialet til filmen er optaget af både Torsten selv, og af nogle af de medvirkende børn, der fik et bærbart kamera monteret på sig imens de klatrede. De medvirkende vidensfolks pointer fra seminaret, vil senere være at finde her på hjemmesiden.