Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Ny viden om ’Tweens’ og markedsføring til familier med børn

Laboratorieleder for Krop og Bevægelse, Lars Elbæk, har anmeldt bogen ”Tweens – mellem medier og mærkevarer”. Antologien giver et grundigt indblik i tweenssegmentet og kommer blandt andet med bud på danske ’tweens’ forbrug af medier - værdifuld viden, hvis din virksomhed har brug for en dybere forståelse af tweenssegmentet og ønske om at markedsføre til familier med børn og ’tweens’.

De nye superforbrugere
’Tweens’ betragtes markedsmæssigt som de nye superforbrugere. ’Tweenssegmentet’ indfanges rammende med udtrykket ”Kids Grow Old Younger”. Børn der opfører sig ”in between”, som om de er eller drømmer om at være ’teens’. Antologien er baseret på to forskningsprojekter, der gennemhuller den markedsmæssige idé om et segment, hvor en målgruppe betragtes isoleret. ’Tweens’ er akkurat ligeså forskellige som alle andre forbrugere.

’Tweens’ medieforbrug
’Tweens’ forbrug af medier har været markant stigende gennem de sidste 5 – 10 år. Og børnene – mere end andre – bruger flere medier på en gang. Disse tendenser vil fremover få markant indflydelse på de produkter, der udvikles til ’tweens’ og markedsføringen heraf. Specielt er computeren blevet tilgængelig for de fleste, hvor brugen af sociale medier spiller en afgørende rolle. Også mobiltelefonen er væsentlig for ’tweens’ medieforbrug. Her er det ikke forældrenes aflagte telefoner, de løber rundt med, men de nyeste modeller. Børn og ’tweens’ kan absolut ikke forestille sig en verden uden mobil teknologi – hvordan vil det ændre hverdagen og den kommercielle verden fremover?

Samtidig peger antologien på, at internettet bruges meget lidt i skolen. Der ligger derfor et udviklingspotentiale inden for dette område.

Markedsføring gennem sociale medier
Flere undersøgelser viser, at børn og ’tweens’ har relativ stor indflydelse på familiers køb. Danske børn bruger i udstrakt grad nettet til at surfe på og støder der på nettets kommercielle potentialer. Derfor kan markedsføring gennem sociale medier være et effektivt værktøj. Især levende billeder er ’hot’ – også via mobile enheder.

”Tweens – mellem medier og mærkevarer”. Antologi 152 sider, 1. udgave 2011, ISBN: 978-87-593-1231-5. Redigeret af Lars Pynt Andersen med bidrag af Tessa Gjødesen, Birgitte Tufte og Jeanette Rasmussen. Bogen er baseret på to nyere forskningsprojekter. Den inddrager også internationale undersøgelser for at give et signalement af, hvad det nye „globaliserede“ barndomsbegreb indebærer. Forskerne kommer fra henholdsvis Syddansk Universitet og Copenhagen Business School.