Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Murenes Minder

Formålet med udviklingsforløbet Murenes Minder har været at styrke Koldinghus’ formidling af museets konge- og dronningehistorier over for børn med henblik på at øge antallet af besøgende. Målgruppen er børn mellem 8 og 12 år. Murenes Minder tager udgangspunkt i en universel tanke; At stå på et historisk sted eller i en historisk bygning og tænke ”hvis disse vægge kunne tale…”

Resultatet er en demo af et interaktivt spil for børn. Spillet benytter iPad som mobil platform i kombination med Trading Cards. Kortene bruges til at navigere gennem spillet. Brugeren må rundt på Koldinghus og finde genstande fra mindets periode; genstande, der på brugerens iPad bliver levende og er hjælpere og modstandere i spil og lege, der leder frem mod endemålet: at redde Kirsten Munk fra det fiktive attentat.

Spillet benytter Augmented Reality teknologi, der lægger et virituelt grafiklag ovenpå virkeligheden, til at formidle historierne fra Koldinghus. Augmentet reality åbner for en lang række muligheder i spildesignet. Det giver mulighed for at vise elementer, der ikke er fysisk eksisterende og tilstede. Spilleren ikke bare mobil, men har hele udstillingen som legeplads. Spildesignet opfordrer brugerne til at bevæge sig rundt i udstillingen.

Projektet forventes at have et stort udviklingspotentiale. Koldinghus vil bruge denne demo til ansøgning om fondsmidler til færdiggørelse og implementering. Det færdige spil vil indeholde flere fortællinger fra slottets historiske fortid. Spillet vil også kunne bredes ud til andre museer.

Se video fra projektet her.
Filer: