Forside Shop Design & Fablab Publikationer & Værktøjer Om Kids n' Tweens Log ind

Formål og aktiviteter

Formål og aktiviteter
Formålet med forløbet er at udvikle koncepter for kommende fablab@school; centre for digital design og fabrikation i undervisning i danske folkeskoler. Forløbet blander forskningsmæssige perspektiver på design, teknologi, og læring, med erfaringer fra eksisterende fablabs, nyeste teknologier, og hands-on udviklingsarbejde.

Igennem tre workshops vil deltagerne få kendskab til og arbejde med:
1. Visioner, organisering og fysiske rammer for etablering af fablabs@school
2. Teknologiske muligheder og digitale værkstøjer 
3. Udvikling af ideer til undervisningsforløb med digitale teknologier.

På baggrund af forløbet udarbejder hver kommune konkrete visioner og koncepter for organisering af fablabs@schools i deres kommune, herunder ideer og handlingsplaner for tilgang til undervisning med design og digital teknologi, organisering, bemanding, faciliteter, mv.

Deltagere
Forløbet henvender sig til skoleledere, værkstedsledere, og IT undervisere fra Silkeborg, Aarhus og Vejle kommune (helst i kombination mellem beslutningsdygtige kræfter, og praktisk erfaring eller interesse for arbejdet med teknologi og design i undervisning). Hver kommune deltager med 8-9 deltagere, der arbejder sammen igennem forløbet om udvikling af koncepter for kommende fablabs i deres kommuner. Vi opfordrer hver kommune til at lade størsteparten af deltagerne gå igennem alle tre workshops. Skoleledere kan vægtes i workshops 1, og lærere og IT undervisere i workshop 2.
Oplæg foregår på dansk og engelsk, mens workshop-sessioner foregår på dansk.

Tid og sted
D. 9 nov. kl. 14-19 (+ middag 19-20.30), Spinderihallerne, Spinderigade 11, 7100 Vejle,
D. 9-10 dec. kl. 9-15: CAVI, Aarhus Universitet, Åbogade 34, bygning 5345, 8200 Aarhus N.
Parkering: p-plads hjørnet af Åbogade og Katrinebjergvej.

Arrangør
Forløbet er arrangeret af Prof. Ole Sejer Iversen og PhD Rachel Charlotte Smith, Center for Participatory IT (PIT) og Center for Advanced Visualization and Interaction (CAVI) (http://cavi.au.dk/) Aarhus Universitet, der arbejder med digital design og udvikling af IT med børn, til skoler og museer, og Katrine Holm Kanstrup, Projektleder ved Spinderihallerne, Vejle, (http://www.spinderihallerne.dk/), der koordinerer Vejle, Aarhus og Silkeborgs kommunes samlede indsats omkring FabLab@school.dk.

Forberedelse
Foreslåede artikler
• ’Towards an Ecological Inquiry in Child-Computer Interaction’, Smith, R., Iversen, O., Hjermitslev, T., and Lynggaard, A. (2013), IDC’13 Proceedings of the Intern. Conference on Interaction Design and Children, New York, NY: ACM Press.
• ’Digital Fabrication and ’Making’ in Education – The Democratization of Invention’, Blikstein (2013), in FabLab: Of Machines, Makers and Inventors, Walter-Herrmann, Büching (eds.), Bielefeld, DE: Transcript Verlag.
• ’Considering Constructionism for Digital Fabrication Software Design’, Zeising, A., Katterfeldt, E. and Schelhowe, H. (2013),  IDC’13 Proceedings of the Intern. Conference on Interaction Design and Children, New York, NY: ACM Press.
• ’Digital Realities, Physical Action and Deep Learning: Fablab as Educational Environments?’, Schelhowe, H. (2013), in FabLab: Of Machines, Makers and Inventors, Walter-Herrmann, Büching (eds.), Bielefeld, DE: Transcript Verlag.
• http://tedxtalks.ted.com/video/TEDxManhattanBeach-Paulo-Blikst#.UlP74pnYmVc.facebook

Efter workshop 1: hver gruppe/kommune arbejder videre med ideer til fablab@school (min. 4 t.). 

Inden workshop 2-3: Hvilke fagområder, og lærings-fokus prioriteres af enkelte lærere og skoler?

I workshop 2-3 arbejder vi med teknologier (lili-pads, arduino, makey-makey, typer af software, mv.) og udvikler ideer og scenarier til læringsforløb i alle typer af fag, fx: science, musik (digital audio design), billedkunst (tekno-kreativitet med wearables), digital design fablab, og (design-led innovation).

Efter workshop 3: Hver kommune udarbejder visioner, driftsmodeller, værkstedsprofiler, og netværk, mv.. Disse indgår i en fælles strategi og organisationsmodel for kommunernes samarbejde, og arbejde imod selvstændig etablering af fablab@schools.